Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.dduvs.edu.ua/handle/123456789/12353
Title: Особливості законодавчого регулювання застосування поліцейських заходів примусу в Україні
Other Titles: Peculiarities of the legislative regulation of the use of coercive police measures in Ukraine
Authors: Курінний, Євген
Kurinnyi, Yevhen
Citation: Курінний Є. Особливості законодавчого регулювання застосування поліцейських заходів примусу в Україні / Є. Курінний // Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. - 2023. - № 4 (125). – С. 89-95
Issue Date: 2023
Publisher: ДДУВС
Keywords: законодавство
адміністративний примус
заходи адміністративного припинення
поліцейські заходи примусу
поліцейська діяльність
правоохоронні органи
legislation
administrative coercion
measures of administrative suspension
police coercive measures
police activity
law enforcement agencies
Abstract: Стаття присвячена актуальній проблемі – особливостям законодавчого регулювання застосування поліцейських заходів примусу в Україні. Розглянуто питання адміністративного примусу та його складової – заходів припинення особливого призначення, зокрема наділення повноваженнями щодо їх застосування діючих вітчизняних правоохоронних структур. За результатами аналізу положень чинних законодавчих актів визначено головні особливості, що характеризують наявну специфіку законодавчої регламентації використання поліцейських заходів примусу. Окреслені перспективні напрями подальшого дослідження проблематики правоохоронних органів та поліцейської діяльності в Україні. The article deals with actual problem –peculiarities of the legislative regulation of the use of coercive police measures. According to the results of the analysis of the provisions of the legislative acts that establish the powers of domestic law enforcement agencies, the main features characterizing the specifics of the legislative regulation of the use of police coercive measures were determined, namely: in the vast majority of the provisions of the considered normative legal acts (seven out of ten) regarding the possibility of applying special measures of administrative termination, there is a reference to the relevant provisions of the Law (for objectivity, it should be noted that in Clause 6, Part 1, Article 106 of the Civil Code of Ukraine, in addition to the Law, there is also a reference to the provisions of the Law «On the National Guard of Ukraine»); the above-mentioned references to the Law are absent in three legislative acts, and in two of them (laws «On the Military Service of Law and Order in the Armed Forces of Ukraine» and «On the State Border Service of Ukraine») there are established norms that directly detail the application of coercive measures under consideration ; the list of coercive police measures provided for by the norms of Art. 42 of the Law, constitutes only the basis of special termination measures and is de facto derived from them. The author has emphasized that the use of the specified features allows to single out a number of promising areas of research regarding: further improvement of the definition and addition of the list of police coercive measures; expanding the characteristics of police activity and forming the appropriate definition (primarily in a broad sense); implementation of certain steps in solving the issue of demarcation between control and supervision and law enforcement bodies by clearly defining the mandatory features and main functions of the latter.
URI: https://doi.org/10.31733/2078-3566-2023-4-89-95
https://er.dduvs.edu.ua/handle/123456789/12353
Appears in Collections:Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. – 2023. – № 4 (125)
Наукові статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
14.pdf244,69 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.