Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://er.dduvs.in.ua/handle/123456789/12191
Назва: Актуальні питання законодавчого врегулювання забезпечення права людини на мирні зібрання
Інші назви: Current issues of legislative regulation of ensuring human rights to peaceful assembly
Автори: Молчанов, Ростислав
Molchanov, Rostyslav
Бібліографічний опис: Молчанов Р. Актуальні питання законодавчого врегулювання забезпечення права людини на мирні зібрання / Р. Молчанов // Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. - 2023. - № 3 (124). – С. 99-103
Дата публікації: 2023
Видавництво: ДДУВС
Ключові слова: мирні зібрання
обмеження права на мирні зібрання
сприяння у проведенні мирних зібрань
забезпечення публічного (громадського) порядку та публічної (громадської) безпеки
peaceful assembly
restriction of the right to peaceful assembly
assistance in holding peaceful assembly
ensuring public order and public safety
Короткий огляд (реферат): У цій роботі використано практичний досвід в правоохоронній діяльності, проаналізовано наявну нормативно-правову базу України у сфері реалізації права людини на мирні зібрання, обмеження права на мирні зібрання, забезпечення публічного (громадського) порядку та безпеки під час проведення мирних зібрань, реагування на правопорушення та настання адміністративної або кримінальної відповідальності у разі їх вчинення як організаторами або учасниками мирних зібрань, так і посадовими особами органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування. У зв’язку з відсутністю порядку проведення мирних зібрань, а також інших масових заходів, а саме відсутності чітко визначених строків надання повідомлення організатором проведення до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, виявлено неможливість зазначеними органами (в деяких випадках) звернення до суду з метою обмеження права на мирні зібрання. The human right to peaceful assembly needs urgent legislative regulation. International documents establish only the general principle of the right to peaceful assembly, so that this right as a whole is confirmed by the Constitution and clarified by national laws and statutes, which describe in more detail specific procedures for guaranteeing the right to freedom of assembly. First of all, this regulation is necessary to give executive authorities and local self-government bodies time to take appropriate measures to ensure the proper realization of this right. At the same time, establishing a certain procedure for holding peaceful assemblies and other mass events will create an opportunity to officially determine the circle of responsible persons in the event that officials of executive power bodies and local self-government bodies create obstacles to the realization of the human right to peaceful assembly. It should be remembered that the right to peaceful assembly is an important part of the preservation, development and critical evaluation of cultural and social norms and values. This right is important for the preservation and expression of minority identity and the responsibility of state authorities. Protecting the right to peaceful assembly is crucial to creating a tolerant and pluralistic society in which different communities can coexist peacefully. This work, using practical experience in law enforcement, analyzed the existing regulatory legal framework of Ukraine in the sphere of the realization of the human right to peaceful assembly, restrictions on the right to peaceful assembly, ensuring public (public) order and security during peaceful assembly, responding to offenses and incurring administrative or criminal liability in the event of their commission by organizers or participants of peaceful assemblies, as well as by officials of executive power bodies and local self-government bodies. In connection with the absence of a procedure for holding peaceful assemblies, as well as other mass events, namely the absence of clearly defined deadlines for the organizer of the event to provide notice to executive authorities or local self-government bodies, it was found impossible for these authorities (in some cases) to apply to the court for the purpose of restriction of the right to peaceful assembly.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://doi.org/10.31733/2078-3566-2023-3-99-103
https://er.dduvs.in.ua/handle/123456789/12191
Розташовується у зібраннях:Молчанов Ростислав Юрійович
Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. – 2023. – № 3 (124)
Наукові статті
НАУКОВІ СТАТТІ

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
16.pdf301,46 kBAdobe PDFЕскіз
Переглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.