Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.dduvs.in.ua/handle/123456789/10507
Title: Межі адміністративної та кримінальної відповідальності за використання державного чи комунального майна в приватних інтересах
Other Titles: Bounds of administrative and criminal liability for the use of state or communal property for private interests
Authors: Пастух, І.
Pastukh, I.
Citation: Пастух І. Межі адміністративної та кримінальної відповідальності за використання державного чи комунального майна в приватних інтересах / І. Пастух // Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. – 2022. – № 3 (118). – С. 213-219
Issue Date: 2022
Publisher: ДДУВС
Keywords: адміністративна відповідальність
неправомірне використання
державне майно
комунальне майно
приватний інтерес
administrative responsibility
improper use
state property
communal property
private interest
Abstract: Розглянуто зміст положення ст. 22 Закону України «Про запобігання корупції» щодо заборони використання публічного майна в приватних інтересах та її забезпечення нормами, що встановлюють адміністративну та кримінальну відповідальність за її порушення. Встановлено, що адміністративна відповідальність за таке правопорушення, на відміну від кримінальної, є обмеженою щодо його предмета (лише державне майно), суб’єктів (лише посадові особи) та наслідків (що в десятки разів відрізняється від відповідного кримінально-караного діяння), а сам проступок не пов’язується з корупцією. Основні пропозиції автора зводяться до змін та доповнень відповідних законів, що встановлюють кримінальну та адміністративну відповідальності.
Description: In the article on the basis of the provisions of the current legislation, the achievements of the science of administrative and criminal law, the content of the provisions of Art. 22 of the Law of Ukraine «On Prevention of Corruption» regarding the prohibition of the use of public property in private interests and its enforcement by regulations establishing administrative and criminal liability for its violation. As a result of the analysis of legal acts establishing legal liability for the use of state or communal property in private interests, it was established that administrative liability for such an offense, unlike criminal liability, is limited to its subject matter (only state property), subjects (only officials) and consequences, and the misdemeanor itself is not related to corruption. Despite the fact that criminal liability for such actions is established for a wider range of subjects (officials) and subject matter (state and communal property), the composition of the crime is present when damage is caused that is 20 times greater than that which can be caused by administrative misdemeanor It was established that the ban on the use of public property requires legislative correction in terms of editing administrative responsibility for its violation.The author’s main proposals for legislative acts, which establish administrative and criminal liability for the use of state or communal property in private interests, consist of amendments and additions to the relevant codes in the following directions: a) extension of the effect of Art. 184-1 of the Criminal Procedure Code on communal property and its inclusion in the list of administrative offenses related to corruption; b) expansion of the range of subjects of responsibility in accordance with the provisions of the Law of Ukraine «On Prevention of Corruption»; c) reconciliation of the limits of damage caused by the use of state or communal property in private interests, between the corresponding administrative and criminal offense, for which a new version is proposed.
URI: https://er.dduvs.in.ua/handle/123456789/10507
Appears in Collections:Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. - 2022. - № 3 (118)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
35.pdf1,31 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.