Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.dduvs.in.ua/handle/123456789/11744
Title: International Experience of Regulatory and Legal Protection of Commercial Business Secrets
Other Titles: Міжнародний досвід нормативно-правової охорони комерційних секретів бізнесу
Authors: Kravchenko, Oleksandr
Кравченко, Олександр
Citation: Kravchenko O. International Experience of Regulatory and Legal Protection of Commercial Business Secrets / O. Kravchenko // Philosophy, Economics and Law Review. – 2023. - Volume 3, no. 1. – P. 285-295
Issue Date: 2023
Publisher: ДДУВС
Keywords: commercial secrets
trade secret
confidential information
information
business
protection
комерційні секрети
комерційна таємниця
конфіденційна інформація
інформація
бізнес
охорона
Abstract: Scientific intelligence is devoted to the analysis of existing international legislation in the field of legal protection of trade secrets (TS). Searching for ways to improve legal and institutional mechanisms for the protection of commercial business secrets, as well as a comparison of existing regulatory and legal documents of foreign countries with the aim of implementing the best of them into national practice. On the basis of the conducted scientific research, we can state that in order to improve the legal protection of trade secrets (TS) in Ukraine, it is necessary to adopt the appropriate law on TS. Today in Ukraine, business entities themselves regulate relations regarding the definition and protection of TS, by adopting the relevant local regulatory documents of the enterprise, institution or organization. Thus, regulatory and legal support in the field of protection of commercial secrets is the drawing up of certain local documents at the enterprise, institution or organization that ensure the protection and protection of TS – this is an order, statute, labour contracts and agreements, rules of internal procedure, which provide for the obligation refrain from disclosing it to third parties, and also establish responsibility for violation of these terms of the contract. Among the subjects of authority related to the protection of TS in Ukraine, the following can be noted: the Cabinet of Ministers of Ukraine, the Ministry of Culture and Information Policy, the Ministry of Economic Development and Trade of Ukraine, the Ministry of Justice of Ukraine, the Ministry of Education and Science of Ukraine, the Ministry of Economic Development and Trade of Ukraine, bodies of internal affairs, in particular, bodies of the National Police, the State Fiscal Service of Ukraine, the Antimonopoly Committee of Ukraine, the Security Service of Ukraine. We consider it expedient to adopt a separate law regarding the protection of commercial secrets in Ukraine, namely to regulate all aspects regarding the protection of TS. Наукова розвідка присвячена аналізу наявного міжнародного законодавства в сфері нормативно-правової охорони комерційних секретів (КС). Пошуку напрямів удосконалення правових та інституційних механізмів охорони комерційних секретів бізнесу, а також порівняння наявних нормативно-правових документів зарубіжних держав з метою імплементації найкращого з них в національну практику. На базі проведеної наукової розвідки можемо стверджувати, що для удосконалення нормативно-правової охорони комерційної таємниці (КТ) бізнесу в Україні, потрібно прийняти відповідний закон про КТ. На сьогодні в Україні суб’єкти господарювання самі регулюють відносини щодо визначення та охорони КТ, шляхом прийняття відповідних локальних нормативноправових документів підприємства, установи чи організації. Таким чином, нормативноправовим забезпеченням у сфері охорони комерційних секретів є оформлення на підприємстві, установі чи організації певних локальних документів, що забезпечують охорону та захист КТ – це наказ, статут, трудові контракти та угоди, правила внутрішнього розпорядку, які передбачають обов’язок утримуватись від розголошення її третім особам, а також встановлюють відповідальність за порушення цих умов договору. Серед суб’єктів владних повноважень, що стосуються охорони КС в Україні, можна зазначити наступні: Кабінет Міністрів України, Міністерство культури та інформаційної політики, Міністерство економіки України, Міністерство юстиції України, Міністерство освіти і науки України, органи внутрішніх справ, зокрема органи Національної поліції, Державну фіскальну службу України, Антимонопольний комітет України, Службу безпеки України та ін. Вважаємо за доцільне стосовно охорони КС в Україні прийняти закон, щоб врегулювати всі аспекти щодо охорони КТ бізнесу.
URI: https://doi.org/10.31733/2786-491X-2023-1-285-295
https://er.dduvs.in.ua/handle/123456789/11744
Appears in Collections:Philosophy, Economics and Law Review. - 2023. - Volume 3, no. 1
Наукові статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
28.pdf360,45 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.