Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://er.dduvs.in.ua/handle/123456789/11919
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorХристов, Олександр-
dc.contributor.authorKhrystov, Oleksandr-
dc.date.accessioned2023-12-13T14:43:09Z-
dc.date.available2023-12-13T14:43:09Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationХристов О. Зарубіжний досвід правового регулювання використання громадськості кримінальною поліцією під час протидії злочинності / О. Христов // Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. – 2023. – № 1 (122). – С. 299-309uk_UA
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.31733/2078-3566-2023-1-299-309-
dc.identifier.urihttps://er.dduvs.in.ua/handle/123456789/11919-
dc.description.abstractУзагальнено позитивний закордонний досвід правового регулювання та організації використання громадськості кримінальною поліцією під час протидії злочинності. Обґрунтовано висновок про те, що всі категорії осіб, які надають інформацію про кримінальні правопорушення або про осіб, які їх вчинюють чи готують, а також сприяють підрозділам кримінальної поліції виконанню завдань щодо протидії злочинності, належать до представників громадськості, за винятком позаштатних агентів та осіб, що сприяють здійсненню такої діяльності на умовах угоди у кримінальному провадженні або інших законних умовах, що дозволяють цим особам уникнути чи пом’якшити кримінальну відповідальність. Обґрунтовано доцільність запозичення закордонного досвіду щодо залучення представників громадськості для виявлення осіб та фатків, що становлять оперативний інтерес, а також фіксації їх кримінально протиправних дій (документування злочинної діяльності) за моделлю краудсорсингу, концепцію якої необхідно передбачити у стратегії протидії злочинності. Констатовано, що така модель трьохсторонніх відносин є виграшною для всіх сторін – win-winwin та потребує відповідного нормативно-правового врегулювання. The article is devoted to the study and generalization of the positive foreign experience of legal regulation and organization of the use of the public by the criminal police during the fight against crime. According to the results of the study of regulatory legal acts and scientific works of foreign scientists, the conclusion that all categories of persons who provide information about criminal offenses or about persons who commit or prepare them, as well as assist criminal police units in the performance of tasks related to combating crime, are justified to members of the public, with the exception of freelance agents and persons facilitating the implementation of such activities under the terms of an agreement in criminal proceedings or other legal conditions that allow these persons to avoid or mitigate criminal liability. It has been established that the conduct of overt and undercover activities (investigative actions) with the use of members of the public by criminal police units is regulated by criminal procedural codes, laws on the police, on criminal intelligence, on countering crime both as a whole and in separate areas, as well as instructions, directives, regulations The laws of the member states of the European Union on the use and protection of the rights of whistleblowers were analyzed (Austria, Belgium, Bulgaria, Denmark, Finland, Greece, Ireland, Italy, Latvia, Lithuania, Malta, Portugal, Romania, Slovenia, Spain, Sweden). It has been established that one of the promising directions for improving the legal basis for the use of the public by the criminal police during the fight against crime is the introduction of whistleblower programs similar to foreign ones. The priority areas for improvement of the regulatory and legal framework in Ukraine in areas of countering crime are proposed, namely regarding countering: criminal offenses of a general criminal orientation; a criminal offense of economic orientation; a criminal offense in cyberspace; organized and transnational crime; a criminal offense in the field of illegal drug trafficking, weapons, human trafficking, etc. It is proposed to introduce in Ukraine the practice of concluding agreements on police cooperation with public (volunteer) organizations The expediency of borrowing foreign experience in involving members of the public to identify persons and facts of operational interest, as well as recording their criminally illegal actions (documentation of criminal activity) based on the crowdsourcing model, the concept of which must be foreseen in the crime prevention strategy, is substantiated. It was established that such a model of tripartite relations is win-win-win for all parties and requires appropriate regulatory and legal regulation.uk_UA
dc.language.isootheruk_UA
dc.publisherДДУВСuk_UA
dc.subjectвикривачuk_UA
dc.subjectгромадськістьuk_UA
dc.subjectінформаторuk_UA
dc.subjectкраудсорсінгuk_UA
dc.subjectнормативноправовий актuk_UA
dc.subjectпротидія злочинностіuk_UA
dc.subjectwhistlebloweruk_UA
dc.subjectpublic whistlebloweruk_UA
dc.subjectcrowdsourcinguk_UA
dc.subjectregulatory actuk_UA
dc.subjectcrime preventionuk_UA
dc.titleЗарубіжний досвід правового регулювання використання громадськості кримінальною поліцією під час протидії злочинностіuk_UA
dc.title.alternativeForeign experience of legal regulation of the use of the public by the criminal police during the fighting of crimeuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Розташовується у зібраннях:Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. – 2023. – № 1 (122)
Наукові статті
НАУКОВІ СТАТТІ
Христов О.Л.

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
46.pdf6,42 MBAdobe PDFЕскіз
Переглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.