DSpace Repository

Світоглядні та організаційні засади педагогічної взаємодії у сучасному просторі вищої освіти

Show simple item record

dc.contributor.author Марченко, О.В.
dc.contributor.author Marchenko, O.V.
dc.date.accessioned 2020-02-10T12:16:58Z
dc.date.available 2020-02-10T12:16:58Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Марченко О. В. Світоглядні та організаційні засади педагогічної взаємодії у сучасному просторі вищої освіти / О. В. Марченко // Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. - 2019. - № 4 (101). – С. 17-23 uk_UA
dc.identifier.other УДК 378
dc.identifier.uri http://er.dduvs.in.ua/handle/123456789/4044
dc.description In a time of great social transformation, humanity needs rethinking its deep internal connections in society and alteration its life strategy on the basis of mutual understanding and effective cooperation. In the situation of instability and constant risks, the importance of education is also actualized, which helps to harmonize human relations with the environment, adapt it to changing living conditions. By “immersing” yourself in the educational space, one not only gains a certain amount of knowledge and has the opportunity to develop certain skills, but also overcomes all stages of formation and evolution of personality, socialization, self-realization, mastering reality through a system of communicative relationships. In fact, it is this system that makes unique conditions for the implementation of these processes. Personality as the actor of interpersonal relationships is the bearer of a variety of cognitive, activity, communicative, and creative qualities. Accordingly, the educational space itself has a complex structure, since it encompasses the world of knowledge and educational values, educational ideals and educational strategies, as well as activity communication interaction and interrelations of the education actors. That is why interaction in the educational space should be understood as a harmonious coexistence of these interests, as a “meeting” and the cooperation of their emotional, volitional, communicative and other embodiments. The effectiveness of interaction between education actors depends, first of all, on the professionalism and internal readiness of the teacher for dialogue. That is why high demands have always been placed on the teacher’s personality. The substantive and meaningful meeting of these requirements is best revealed in the ideas of eminent philosophers and educators of the second half of the nineteenth and early twentieth centuries about the teacher’s ideal. To what extent are these ideas in line with current requirements for the organization of the educational process, particularly in higher education institutions? Do not yet think, despite the accelerated globalization processes in the world, the thoughts of thinkers of the past centuries about the nature and content of pedagogical activity? How not to lose the achievements of talented Ukrainian teachers in the flow of pedagogical innovations offered by foreign scientists? It is these problematic issues that will be the focus of this study. uk_UA
dc.description.abstract Особистість як суб’єкт міжособистісних відносин є носієм найрізноманітніших когнітивних, діяльнісних, комунікативних, творчих властивостей. Відповідно й сам освітній простір має складну структуру, адже включає у себе світ знань та освітніх цінностей, виховні ідеали й освітні стратегії, а також діяльнісно-комунікативну взаємодію й взаємовідносини суб’єктів освіти. Саме тому взаємодію в освітньому просторі слід розуміти як гармонійне співіснування цих інтересів, як «зустріч» і співпрацю їхніх емоційних, вольових, комунікативних та інших втілень. uk_UA
dc.language.iso other uk_UA
dc.publisher ДДУВС uk_UA
dc.subject світогляд uk_UA
dc.subject взаємодія uk_UA
dc.subject вища освіта uk_UA
dc.subject освітній простір uk_UA
dc.subject глобалізація uk_UA
dc.subject outlook uk_UA
dc.subject interaction uk_UA
dc.subject higher education uk_UA
dc.subject educational space uk_UA
dc.subject globalization uk_UA
dc.title Світоглядні та організаційні засади педагогічної взаємодії у сучасному просторі вищої освіти uk_UA
dc.title.alternative Worldview and organizational principles of pedagogical interaction in contemporary higher education space. uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics