00 DSpace/Manakin Repository

Актуальні питання формування мовної компетентності докторів філософії з права

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Пальченкова, Вікторія
dc.contributor.author Рябчинська, Олена
dc.contributor.author Чернова, Ірина
dc.contributor.author Palchenkova, Viktoriia
dc.contributor.author Riabchynska, Olena
dc.contributor.author Chernova, Iryna
dc.date.accessioned 2024-01-10T14:57:12Z
dc.date.available 2024-01-10T14:57:12Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Пальченкова В. Актуальні питання формування мовної компетентності докторів філософії з права / В. Пальченкова, О. Рябчинська, І. Чернова // Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. - 2023. - № 2 (123). – С. 371-376 uk_UA
dc.identifier.uri https://doi.org/10.31733/2078-3566-2023-2-371-376
dc.identifier.uri https://er.dduvs.edu.ua/handle/123456789/12033
dc.description.abstract Наголошується на проблемах мовної підготовки здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти спеціальності 081 «Право». Констатовано, що мовна компетентність тісно пов’язана з громадянською й має безпосереднє відношення до фахівців у сфері права. Проаналізовано ключові аспекти мовної компетентності докторів філософії з права. Наголошено на необхідності приведення її у відповідність із глобальною шкалою Загальноєвропейських рекомендацій з мовної освіти, що дорівнюватиме професійному рівню С1 або вільному володінню С2. The research focuses on the language training problems of doctoral students for the third (educational and scientific) level of higher education in the specialty 081 Law. The absence of an approved higher education standard for the preparation of doctors of philosophy in law requires alignment of the program learning outcomes with the requirements of the National Qualifications Framework of Ukraine. It is stated that language competence is closely related to civic competence, which is directly related to legal professionals. The expansion of the state language functions, the growth of its importance in society with a view to creating a Ukrainian-speaking environment, leads to increased requirements for improving the language training effectiveness for law scholars and PhD students. The language competence key aspects of doctors of philosophy in law are analyzed. It is determined that the approach of those higher education institutions which maintain a reasonable balance in the formation of communicative language competence in the training of doctors of philosophy, and do not focus exclusively on learning a foreign language, is correct. After all, the communicative competence of a law practitioner and scholar is a vital skill, since it implies the ability to communicate constructively with professional community members. It is emphasized that when preparing future doctors of philosophy for professional activities in the chosen field, it is promising to request that when developing a higher education national standard for the doctors of philosophy in law training, the following issues should be addressed: formation of language competence and the level of academic Ukrainian and foreign languages use in professional activities and research; these skills should be as close as possible to the normatively approved C1 and C2 standards for proficiency in the state language with the relevant assessment criteria. uk_UA
dc.language.iso other uk_UA
dc.publisher ДДУВС uk_UA
dc.subject доктор філософії з права uk_UA
dc.subject мовна компетентність uk_UA
dc.subject освітня програма uk_UA
dc.subject doctor of philosophy in law uk_UA
dc.subject language competence uk_UA
dc.subject educational program uk_UA
dc.title Актуальні питання формування мовної компетентності докторів філософії з права uk_UA
dc.title.alternative Topical issues of formation the language competence of doctors of philosophy in law uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу