DSpace Repository

Концепція реалізації студентоцентрованого підходу організації освітнього процесу в умовах воєнного стану

Show simple item record

dc.contributor.author Савіщенко, В.
dc.contributor.author Savishchenko, V.
dc.date.accessioned 2023-01-16T08:55:41Z
dc.date.available 2023-01-16T08:55:41Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Савіщенко В.М. Концепція реалізації студентоцентрованого підходу організації освітнього процесу в умовах воєнного стану / В.М. Савіщенко // Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. – 2022. – № 3 (118). – С. 303-312 uk_UA
dc.identifier.uri https://er.dduvs.in.ua/handle/123456789/10491
dc.description The article reveals the content and structure of implementing a student-centred approach to the organisation of the educational process under martial law. The developed Concept considers the factors of martial law, which negatively affect the functioning of higher education institutions. The fundamental principles of the development of the Concept are determined: the safety of the educational process, the use of health-preserving technologies, overcoming negative psycho-emotional states, increasing the responsibility and autonomy of the student, intensification of educational activities, and Ukrainiancentricity of education. A concept is a form of pedagogical design of a model of a student-centred pedagogical process of professional formation and development of students of higher education, built on the subject-subject interaction of all participants in the educational process and stakeholders. The practical purpose of the Concept involves training a new generation capable of producing a peoplecentred state, reviving the national spirit of Ukrainian law and culture, and being an active participant in Ukraine’s integration into the European and Euro-Atlantic community. The mechanism of development and implementation of the Concept is based on the three-dimensional system of social coordinates «person», «society», and «state». The triad of social priorities in the specified hierarchy transforms people-centrism into student-centrism. uk_UA
dc.description.abstract У статті розкрито зміст і структуру Концепції реалізації студентоцентрованого підходу організації освітнього процесу в умовах воєнного стану. Розроблена Концепція враховує фактори воєнного стану, які негативно впливають на функціонування закладів вищої освіти. Засадами розробки Концепції визначені фундаментальні принципи: безпековість освітнього процесу, використання здоров’я зберігаючих технологій, подолання негативних психоемоційних станів, підвищення відповідальності та автономії студента, інтенсифікації навчальної діяльності, укроїноцентричність освіти. Концепція є формою педагогічного проєктування моделі студентоцентрованого педагогічного процесу професійного становлення та розвитку здобувачів вищої освіти, побудованого на суб’єкт – суб’єктній взаємодії усіх учасників освітнього процесу, стейкхолдерів. Практичне призначення Концепції передбачає підготовку нового покоління, здатного будувати людиноцентристську державу, відродити національний дух українського права, культуру, бути активним учасником процесу інтеграції України в європейське та євроатлантична співтовариство. Механізм розробки та впровадження Концепції ґрунтується на тривимірній системі соціальних координат «людина», «суспільство», «держава». Тріада соціальних пріоритетів у зазначеній ієрархії трансформує людиноцентризм у студентоцентризм. uk_UA
dc.language.iso other uk_UA
dc.publisher ДДУВС uk_UA
dc.subject концепція uk_UA
dc.subject людиноцентристcька держава uk_UA
dc.subject україноцентричність освіти uk_UA
dc.subject студентоцентроване навчання і викладання uk_UA
dc.subject принципи і механізм розробки Концепції uk_UA
dc.subject модель реалізації Концепції uk_UA
dc.subject особистість студента uk_UA
dc.subject суб‟єкт – суб‟єктна взаємодія uk_UA
dc.subject типи та стилі навчання uk_UA
dc.subject механізм врахування інтересів uk_UA
dc.subject компетентності та результати навчання uk_UA
dc.subject освітня програма uk_UA
dc.subject внутрішнє забезпечення якості освіти uk_UA
dc.subject concept uk_UA
dc.subject human-centred state uk_UA
dc.subject Ukrainian-centricity of education uk_UA
dc.subject student-centred learning and teaching uk_UA
dc.subject principles and mechanism of Concept development uk_UA
dc.subject Concept implementation model uk_UA
dc.subject student personality uk_UA
dc.subject subject-subject interaction uk_UA
dc.subject types and styles of knowledge uk_UA
dc.subject a mechanism for taking into account interests uk_UA
dc.subject competencies and results training uk_UA
dc.subject educational program uk_UA
dc.subject internal quality assurance of education uk_UA
dc.title Концепція реалізації студентоцентрованого підходу організації освітнього процесу в умовах воєнного стану uk_UA
dc.title.alternative The Concept of the implementation of the student-centered approach to the organization of the educational process under the conditions of the martial state. uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics