Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.dduvs.in.ua/handle/123456789/12240
Title: Professional burnout in pedagogy of specialists working in higher education sphere
Other Titles: Професійне вигорання в педагогіці фахівців сфери вищої освіти
Authors: Oleynik, Olga
Das, Biswajit
Олійник, Ольга
Дас, Бісваджит
Citation: Oleynik O. Professional burnout in pedagogy of specialists working in higher education sphere / O. Oleynik, B. Das // Philosophy, Economics and Law Review. – 2023. - Volume 3, no. 2. – С. 203-211
Issue Date: 2023
Publisher: ДДУВС
Keywords: professional burnout
trustful communication
trust
science is art
production line
професійне вигорання
довірче спілкування
довіра
наука–мистецтво
виробнича лінія
Abstract: The article considers the study of the peculiarities of the management strategies for the higher education institutions to preserve and enhance the productivity of scientific and pedagogical personnel, to eliminate their professional burnout; impact of chosen strategy on the results of the staff; reasons why professional burnout may occur. The main factors causing the professional burnout are analyzed along with the ways of how to avoid and eliminate them. Also such phenomenon as stress is viewed here as both a natural factor that triggers development and as one of the main factors causing professional burnout. The contradiction that occurs due to the fact that science is art and that art is to be developed within a closed circled system with strict demands, time-limits, measurements of performance, constant pressure, lack of time. Here, the problem of denying or hiding the symptoms of burnout will be reviewed, the way it affects the performance on different levels of an enterprise, trust and distrust as one of the reasons for further falters in production process. Recommendations are offered to establish a trusting relationship between the management and staff of an enterprise, as an integral part of the effective working and production process in order to achieve more effective communication and, as a result, to achieve production goals. У статті розглянуто дослідження особливостей стратегії управління вищими навчальними закладами щодо збереження та підвищення продуктивності науково-педагогічних кадрів, усунення їх професійного вигорання; вплив обраної стратегії на результати діяльності персоналу; причини, за якими може виникнути професійне вигорання. Проаналізовано основні фактори, що викликають професійне вигорання, а також шляхи їх уникнення та усунення. Також таке явище, як стрес, розглядається тут і як природний фактор, що запускає розвиток, і як один із основних чинників, що спричиняють професійне вигорання. Протиріччя, яке виникає внаслідок того факту, що наука є мистецтвом і що мистецтво має розвиватися в замкнутій системі зі строгими вимогами, часовими обмеженнями, вимірюванням ефективності, постійним тиском, браком часу. Тут буде розглянуто проблему замовчування або приховування симптомів професійного вигорання, як це впливає на продуктивність на різних рівнях підприємства, довіру та недовіру як одну з причин подальших збоїв у виробничому процесі. Запропоновано рекомендації щодо встановлення довірливих стосунків між керівництвом та персоналом підприємства, як невід’ємної складової ефективного робочого та виробничого процесу для досягнення більш ефективної комунікації та, як наслідок, досягнення виробничих цілей.
URI: https://doi.org/10.31733/2786-491X-2023-2-203-211
https://er.dduvs.in.ua/handle/123456789/12240
Appears in Collections:Philosophy, Economics and Law Review. - 2023. - Volume 3, no. 2.
НАУКОВІ СТАТТІ
Наукові статті
Олійник О.С.

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
20.pdf876,75 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.