Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://er.dduvs.in.ua/handle/123456789/8302
Назва: Визначення предметної сфери компетентностей медіатора як запорука надання якісної професійної допомоги
Інші назви: Defining the subject area of competence of the mediator as a guarantee of providing quality professional assistance
Автори: Крамаренко, Ю.
Kramarenko, Yu.
Бібліографічний опис: Крамаренко Ю. Визначення предметної сфери компетентностей медіатора як запорука надання якісної професійної допомоги / Ю. Крамаренко // Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. - 2021. - № 4 (114). – С. 80-85
Дата публікації: 2021
Видавництво: ДДУВС
Ключові слова: медіатор
медіація
компетентності
конфлікт
спір
переговори
mediator
mediation
competencies
conflict
dispute
negotiations
settlement
Серія/номер: DOI: 10.31733/2078-3566-2021-4-80-85;
Короткий огляд (реферат): 16 листопада 2021 року в Україні прийнято Закон України «Про медіацію», яким визначено правові основи проведення медіації як позасудової процедури врегулювання конфлікту (спору), статус медіатора та вимоги до його підготовки. Для визначення предметної сфери підготовки медіатора у статті проаналізовано сутність та роль медіації та медіатора у вирішенні правових спорів. Визначено основні професійні функції медіатора та компетентності, що мають бути сформовані у нього для якісного надання допомоги. Зроблено висновок про те, що крім правових знань, необхідними є знання в інших сферах, предметом яких є людина, її сприйняття, поведінка, відношення до оточення, закономірності за якими відбувається самовираження особистості чи зміна її переконань тощо. До таких наук належать лінгвістика, психологія, педагогіка, менеджмент та інші, що предметно пов’язані із ними, наприклад, кібернетика, соціологія тощо.
Опис: On November 16, 2021, the Law of Ukraine «On Mediation» was adopted in Ukraine. It defines the legal basis for mediation as an out-of-court procedure for resolving a conflict (dispute), the status of a mediator and the requirements for its preparation. The article attempts to determine the subject area of mediator training. To do this, the essence and role of mediation as an out-of-court dispute resolution procedure are analyzed. Mediation differs significantly from other forms of alternative dispute resolution, such as arbitration and negotiation. Negotiation differs from mediation in that the parties communicate without the mediation of a neutral party, and arbitration in that the arbitrator has the right to make a final decision on the dispute. The main professional functions of a mediator and the competencies that should be formed in him for quality care are identified. The role of the mediator in a legal dispute is as follows. 1. Creating and ensuring proper communication between the parties. 2. Transfer of conflict from the emotional plane to the rational. 3. Assistance in researching the problem situation and finding solutions to it. 4. Management of the process (mediation procedure), clarification of the requirements of current legislation and targeted influence on participants to find solutions to the problem situation. 5. Fixation of the mediation process and registration or assistance in registration of the results of the agreements reached. Important in the preparation of a mediator is the availability of thorough knowledge in the field of law. The key function of a mediator is to ensure communication between the parties to a dispute or conflict. The article concludes that the need for knowledge, skills and abilities in the areas of which the person is, his perception, behavior, attitude to the environment, the laws by which the self-expression of the individual or change his beliefs and more. Such sciences include linguistics, psychology, pedagogy, management, and others related to them, such as cybernetics, sociology, and so on. In addition to professional competencies, personal qualities that evoke respect and trust from the parties to the dispute are also required. These include observation, attentiveness, courtesy, ability to control emotions and more.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://er.dduvs.in.ua/handle/123456789/8302
Розташовується у зібраннях:Крамаренко Ю. М.
Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. - 2021. - № 4 (114)
Наукові статті
НАУКОВІ СТАТТІ

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
11.pdf782,85 kBAdobe PDFЕскіз
Переглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.