Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.dduvs.in.ua/handle/123456789/6564
Title: Особливості правового регулювання податкових повноважень органів публічної влади в Україні
Other Titles: Рeculiarities of legal regulation of tax authorities of public authorities in Ukraine
Authors: Сидорова, Е.О.
Sidorova., E.O.
Keywords: податковий суверенітет
органи публічної влади
податкові повноваження
податкові правовідносини
податкова компетенція
tax sovereignty
tax legal relations
tax powers
tax competence
public authorities
Issue Date: 2021
Publisher: ДДУВС
Citation: Сидорова Е. О. Особливості правового регулювання податкових повноважень органів публічної влади в Україні / Е. О. Сидорова // Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. - 2021. - № 1 (110). – С. 332-337
Series/Report no.: DOI 10.31733/2078-3566-2021-1-332-337;
Abstract: У статті розкрито особливості правового регулювання податкових повноважень органів публічної влади в Україні. Відзначено, що податкова правосуб’єктність держави є прямим наслідком реалізації публічним територіальним утворенням власного податкового суверенітету. Наголошено, що одним з основних класифікаційних критеріїв поділу органів публічної влади, що мають податкові повноваження, є функціональне призначення і характер діяльності органу. За підставами функціонального призначення й характером повноважень у сфері оподаткування досліджувані органи поділяються на: 1) органи загальної компетенції (Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, місцеві представницькі органи); 2) органи спеціальної компетенції з наявністю частини функцій у сфері оподаткування (Міністерство фінансів України, Державна казначейська служба України); 3) органи спеціальної податкової компетенції (Державна фіскальна служба України як контролюючий орган у сфері оподаткування). Розглянуто зміст і структуру податкових повноважень. Наголошено, що головною відмітною особливістю співвідношення податкової компетенції та податкових повноважень є можливість делегування частини повноважень, тоді як компетенція делегуванню не підлягає. На підставі аналізу чинного законодавства України розглянуто податкові повноваження органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Висвітлено права і обов’язки в податковій сфері Верховної Ради України, Державної фіскальної служби України, Кабінету Міністрів України, Міністерства фінансів України, Державної казначейської служби України, місцевих рад. Запропоновано шляхи вдосконалення законодавства України при правовому регулюванні податкових відносин і закріпленні податкових повноважень органів публічної влади.
Description: The article reveals the peculiarities of the legal regulation of tax powers of public authorities in Ukraine. It is noted that the tax legal personality of the state is a direct consequence of the implementation of the public territorial entity's own tax sovereignty. It is emphasized that one of the main classification criteria for the division of public authorities with tax powers is the functional purpose and nature of the body. On the grounds of functional purpose and the nature of powers in the field of taxation, the investigated bodies are divided into: 1) bodies of general competence (Verkhovna Rada of Ukraine, Cabinet of Ministers of Ukraine, local representative bodies); 2) bodies of special competence with the presence of part of the functions in the field of taxation (Ministry of Finance of Ukraine, State Treasury Service of Ukraine); 3) bodies of special tax competence (State Fiscal Service of Ukraine as a controlling body in the field of taxation). The content and structure of tax powers are considered. It is emphasized that the main distinguishing feature of the ratio of tax competence and tax powers is the possibility of delegating part of the powers, while the competence is not subject to delegation. Based on the analysis of the current legislation of Ukraine, the tax powers of public authorities and local governments are considered. The rights and responsibilities in the tax sphere of the Verkhovna Rada of Ukraine, the State Fiscal Service of Ukraine, the Cabinet of Ministers of Ukraine, the Ministry of Finance of Ukraine, the State Treasury Service of Ukraine, local councils are covered. In order to prevent violation of the principle of tax stability in the adoption of laws on taxes and fees, the Law of Ukraine "On the Rules of Procedure of the Verkhovna Rada of Ukraine" should provide for the implementation of laws defining taxes, fees and their elements. It is the direct duty of the parliament to strictly adhere to the requirement of stability in its interpretation, which is set out in the Tax Code of Ukraine. To bring the Regulation on the Ministry of Finance of Ukraine in terms of tax powers in accordance with the Tax Code of Ukraine, it is necessary to set out subparagraph 39 of paragraph 4 of the Regulation as follows: The Ministry of Finance of Ukraine fees for a period exceeding one budget year, if the amount declared for installment or deferral or the amount of deferred or deferred monetary obligations or tax debt in respect of which payment is deferred is 1 million hryvnias or more; makes a reasoned decision to grant installments or deferrals of monetary obligations or tax debt in respect of national and local taxes and fees, as well as to postpone the payment of deferred or deferred amounts, if the amount of previously granted installments or deferrals of monetary obligations or tax debt was not repaid».
URI: http://er.dduvs.in.ua/jspui/handle/123456789/6564
Appears in Collections:Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. - 2021. - № 1 (110)
Наукові статті
НАУКОВІ СТАТТІ
Сидорова Е.О.

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
32.pdf300,71 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.