Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.dduvs.in.ua/handle/123456789/5722
Title: Psychological literacy in Ukraine: ways of learning and living
Other Titles: Психологічна грамотність в Україні: шляхи навчання та життя
Authors: Derkach, L.
Maksymenko, S.
Деркач, Л.
Максименко, С.
Keywords: global psychological literacy
vital energy attribute
genetic and modeling method
personal constructs
scienttst-practtoner learning
development
глобальна психологічна грамотність
життєва енергія
атрибутивні характеристики
генетико-моделюючий метод
науковий підхід до навчання
особистісні конструкти
розвиток
Issue Date: 2016
Publisher: UKRAINE AND UKRAINIANS ABROAD INC
Citation: Derkach L., Maksymenko S. Psychological literacy in Ukraine: ways of learning and living / L. Derkach, S. Maksymenko // American Journal of Fundamental, Applied & Experimental Research. - New York, 2016. - Is. 2 (2). - P. 32-40
Abstract: This article describes how international and cross-cultural contributions of Ukrainian psychologists could be purposefully integrated into undergraduate global psychology education through internationalized psychological literacy. Psychological literacy is an umbrella term which is widely used to describe the attributes or capabilities of psychology graduate. Within Ukraine, psychology elite and students seek greater contact with psychology programs of foreign educators, academics and students to be flexible and better prepared for the changing world. In addition, the article suggests an integrated approach which is synthesizing, on the one hand, the Psychology of a Pesonality Vital Energy (needs), and the method of its study - Genetic and Modelling Approach and, on the other hand, the Theory of Personal Constructs to build a theory about the Psychology of Independent (Autonomous) learning of future psychologists for managing one’s way of learning and living through global psychological literacy. Key concepts and the principle tenets of the theory were identified and defined, leading to overview of the knowledge, skills, values and competencies developed. The study also focuses on ways a discovery learning in the form of problem-based autonomous and a scienttst-practtoner learning provides facilities to transfer global psychological literacy from classroom to real world.
Description: У наведеній статті висвітлюються шляхи і досвід реалізації міжнародних та крос-культурних психологічних досліджень українськими психологами у процесі навчання студентів - психологів, можливості цілеспрямованої міжнародної співпраці завдяки глобальній психологічній грамотності. Дослідження широкого кола проблем психологічної грамотності як концептуального поняття, що має свою структуру та компоненти, є вельми актуальним та дискусійним в закордонній психології Психологічна грамотність в широкому контексті - це термін, що використовується для опису атрибутивних характеристик або здібностей випускника, особистості. Українська психологічна еліта та студентство прагнуть до більш тісних наукових зв’язків з психологічними програмами закордонних психологів задля взаємозбагачення наукового досвіду, отримання гнучких знань, бути краще підготовленими до світу, що постійно змінюється. В статті також запропонований інтегративний підхід до навчання майбутніх психологів, що синтезує, з одного боку, досягнення українського психолога С.Д.Максименка та концептуальні засади його теорії психології життєвої енергії (нужди); з другого боку, психологію персональних конструктів - Дж.Келлі з метою створення теоретичних засад психології самостійного нав-чання студентів-психологів завдяки глобальній психологічній грамотності. Основні поняття та принципи теорії визначені, прогнозовані резу-льтати сформованих знань, умінь, цінностей та компетенцій надані, перспективи подальших досліджень окреслені.
URI: http://er.dduvs.in.ua/handle/123456789/5722
Appears in Collections:НАУКОВІ СТАТТІ
Наукові статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
деркач.pdf360,94 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.