Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://er.dduvs.in.ua/handle/123456789/12028
Назва: Психологічна структура гендерних стереотипів курсантів ЗВО зі специфічними умовами навчання
Інші назви: Psychological structure of gender stereotypes of cadets of higher education institutions with specific learning conditions
Автори: Шинкаренко, Інна
Shinkarenko, Inna
Бібліографічний опис: Шинкаренко І. Психологічна структура гендерних стереотипів курсантів ЗВО зі специфічними умовами навчання / І. Шинкаренко // Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. - 2023. - № 2 (123). – С. 385-391
Дата публікації: 2023
Видавництво: ДДУВС
Ключові слова: стереотипи
гендерна стереотипізація
маскулінність
фемінність
гендерна ідентичність
андрогін
stereotypes
gender stereotyping
masculinity
femininity
gender identity
androgyny
Короткий огляд (реферат): У статті зазначено, що гендерні стереотипи відображають особливості сприйняття людьми представників власної та іншої гендерної групи, а отже, вони орієнтують чоловіків і жінок на різні життєві стратегії, а також пропонують різні шляхи і способи самореалізації, а це визначає нерівноцінні соціальні позиції чоловіків і жінок. Простежено та проаналізовано формування гендерних стереотипів у курсантів закладів вищої освіти зі специфічними умовами навчання. Окреслено, що курсанти, як найбільш динамічна, «інноваційна частина» сучасного соціуму, демонструє прихильність модернізованому соціальному конструкту, відкидаючи традиційні установки та стереотипи. The work raises the issue of gender stereotypes, which reflect the peculiarities of people's perception of representatives of their own and other gender groups. The stereotype exaggerates gender differences, which are not actually stable characteristics of individual personalities. The appearance of gender stereotypes is due to the fact that the model of gender relations was historically built in such a way that gender differences prevailed over individual, qualitative differences in the personality of men and women. The gender ideology of traditional society cultivates the principle of mutual complementarity of gender in the field of division of labor between men and women. Gender roles, which are types of social roles, are normative and reveal certain social expectations regarding the behavior patterns, relationships, and activities appropriate to men and women, which collectively act as external manifestations of the gender roles. It was determined that cadet youth have specific social and psychological features, subject qualities, special roles and functions in the development of modern society. This point of view also applies to the gender order of society, the transformation of gender standards and stereotypes. The results of studies of gender stereotypes of cadet youth indicate contradictions and diffusion in the formation of gender identity of youth. Both girls and boys show a low attachment to traditional gender stereotypes. The gradual transformation of the latter in the direction of «smoothing out» of their former polarity can be traced. So, according to the results of the survey, we can state that in the conditions of modern society, a new type of personality is being formed – androgynous, in which the essential features of both masculine and feminine types are presented on a parity basis. Thus, it was found that cadet youth are the most experienced and progressive part of population than older one, that is, they are least likely to be influenced by gender stereotypes.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://doi.org/10.31733/2078-3566-2023-2-385-392
https://er.dduvs.in.ua/handle/123456789/12028
Розташовується у зібраннях:Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. – 2023. – № 2 (123)
НАУКОВІ СТАТТІ
Наукові статті
Шинкаренко І.О.

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
55.pdf224,28 kBAdobe PDFЕскіз
Переглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.